Uppdaterades:

Ett affärsnätverk som är till gagn för företaget uppstår inte av sig själv. Det gäller att planera sitt affärsnätverk och bygga upp det med person- liga kontakter. För företaget gäller det även att ingå i redan etablerade nätverk som t.ex. en handelsförening.

Alla gör kalkyler. Du som privatperson gör en kalkyl över vad semester- resan kommer att kosta. Företag gör kalkyler över vad tillverkningen av en produkt kostar, vilken marginal som ska tas ut på en produkt, vilket timpris som ska offereras, om en investering är lönsam, kostnaden för ett projekt osv. Kalkyler görs både före och efter ett beslut. 

Naturligtvis har du drömmar om vad företagandet ska leda till, en god inkomst, kanske till och med att du bli rik, att få syssla med något du tycker är väldigt roligt. För att nå dit måste du ha visioner och ställa upp mål samt välja strategier som på bästa sätt leder fram till målet/målen.
 

När vi använder ordet marknaden är det oftast som ett samlande begrepp över ett visst branschområde. Livsmedelsmarknaden som exempel, är mycket stor och bred. Vad som ska räknas till livsmedelsmarknaden är många gånger diffust. Bonden, slakteriet, livsmedelsindustrin är självklara medan andra inte bör räknas in, t.ex. företaget som tillverkar gödning. Ibland är det lättare att tänka i dessa banor, råvaruproducent (bonden), livsmedelsindustri, livsmedelsgrossist, livsmedelsbutik.