Naturligtvis har du drömmar om vad företagandet ska leda till, en god inkomst, kanske till och med att du bli rik, att få syssla med något du tycker är väldigt roligt. För att nå dit måste du ha visioner och ställa upp mål samt välja strategier som på bästa sätt leder fram till målet/målen.
 

När vi använder ordet marknaden är det oftast som ett samlande begrepp över ett visst branschområde. Livsmedelsmarknaden som exempel, är mycket stor och bred. Vad som ska räknas till livsmedelsmarknaden är många gånger diffust. Bonden, slakteriet, livsmedelsindustrin är självklara medan andra inte bör räknas in, t.ex. företaget som tillverkar gödning. Ibland är det lättare att tänka i dessa banor, råvaruproducent (bonden), livsmedelsindustri, livsmedelsgrossist, livsmedelsbutik.
 

Vem är du och vilken erfarenhet har du inom området där du tänker driva din verksamhet? Har du arbetat i branschen eller bedrivit hobbyverksamhet inom området? Vilka teoretiska kunskaper har du, d.v.s. vilka utbildningar och kurser har du genomgått? Har du ett nätverk av personer som kan hjälpa dig i starten och även därefter? Har du några personliga kontakter inom den bransch där du tänker vara verksam? Ska du driva företaget tillsammans med någon annan?

Uppdaterades:

Börja med att beskriv din produkt och/eller tjänst, din grundläggande idé. Se det som en kortfattad inledning på din affärsplan (under avsnitt 3 ska du mer utförligt och detaljerat beskriva din affärsidé). 

Att ha en god idé är inte detsamma som att ha en bra affärsidé. Det är först när man ser att den idé man går och funderar över är möjlig att tjäna tillräckligt med pengar på, som den går att omvandla till en affärsidé. Det vill säga bygga ett företag kring.

Uppdaterades:

Genom att använda detta självstudiematerial i kombination med övrig information på webbplatsen expowera.se kommer säkert en del av dina frågor att besvaras. Med kunskap går det att undvika kostbara misstag i företagsstarten och i utvecklandet av företaget.

Annonser från tredjepartsföretag visas på vår webbplats när du besöker den. Dessa företag kan använda information om dina besök på denna och andra webbplatser för att kunna visa annonser om varor och tjänster som du kan tänkas vara intresserad av. Om du vill ha mer information om detta och hur du kan förhindra att denna...


(OBS! På grund av spam är e-posten en bild. Du måste skriva in den i ditt
e-postprogram. Vi beklagar besväret)

Vår e-post:

Uppdaterades:

Målet med expowera är att sprida information/kunskap som hjälper företagare, nystartare, anställda, studeranden med flera till en ökad kunskap inom ämnesområden relaterade till företagande.  Informationen på webbplatsen är naturligtvis gratis. Sprid gärna webbadressen till andra. Du får mycket gärna skriva ut materialet, kopiera och dela ut. Är du lärare, småföretagarkonsult eller liknande - varsågod. Ange...

Uppdaterades:

På expowera tillhandahålls information av allmän karaktär vilken inte riktar sig till någon speciell fysisk eller juridisk person. Vår strävan är att informationen ska vara så korrekt och aktuell som möjligt. Erfarenheten säger dock att det är svårt att hålla full kontroll över en så stor mängd skriven information som finns på expowera. Om felaktigheter upptäcks är vi mycket tacksamma för besked så att vi snarast möjligt kan rätta dessa.

Uppdaterades:

Webbplatsen expowera startades tidigt på våren år 2003. Målet var främst att hjälpa mindre företag att utvecklas, minimera risker, undvika kostsamma misstag m.m. genom att sprida kunskap om företagande och ämnen relaterade till företagande (försäljning, marknadsföring, inköp, ekonomi etc.). 

Uppdaterades:

Här finns ett antal beräkningsmallar som kan vara användbara i olika sammanhang.